Hogyan taníts meg angolul egy hobbi autóversenyzőt?

Rengeteg féle barátom van, irótól kezdve, szakácson keresztül, dajkán át egészen a hobbi autóversenyzőig. Ő – szakszóval éve – driftelni szokott, terepeken. Ilyenkor nem az idő, és sebesség számít, mint ahogy az általános autóversenyeknél szokott, hanem inkább a technika és a versenyző stílusa. Itt ugyanis az autó nem a normális módon halad, hanem a lényeg pont az ellenkezője, hogy minél kirívóbban, stílusosabban irányítsa a szokásostól eltérően, akár veszélyes helyzetekben, és közben a külső szemlélő számára látvány elárulja azt, hogy a vezető tökéletesen tudja uralni az autót.

Ez a barátom a fejébe vette, hogy külföldre akar menni, versenyezni, mert már elég jónak érzi magát. A probléma csak egy dologgal volt, hogy nem tudott angolul. Márpedig az nagyon fontos, mindenkinek, nem csak, aki külföldre akar menni, de azért a világnyelvet illik tudni, már mindenhez használnunk kell.

Mivel én elég jól beszélek és írok is ezen a nyelven, elhatároztam, hogy megtanítom az alapoktól beszélni, fogalmazni. Nem volt könnyű lekötni a figyelmét, mert azzal hogyan is lehetne egy autóversenyzőt lefoglalni, hogy a cica bundájáról költött mondókát próbálom megtanítani neki? És akkor eszembe jutott a megoldás! Megtanítom neki, amit még én sem tudok, mindent az autókról, autószerelésről, autógumikról, a driftről, a versenyekről. Számomra is nagyon hasznos időszak volt, azt hiszem, valamikor biztosan tudok majd villogni a járművekről és működésükről szerzett tudásommal, ráadásul nem csak magyarul, de angolul is.

Akkor elkezdtünk részletesebben foglalkozni mindennel, a feladata az volt, hogy újabb és újabb dolgokat tanítson meg nekem az autókról, egy idő után rájöttem, hogy hasznosítani is tudom őket, így naprakész információkat akartam. Szóval eljutottunk addig, míg innen tájékozódtam arról, hol kaphatók akciós nyári gumik és felszerelés, és ez nekem nagy megkönnyebbülés volt. Igazából ki is cseréltük az én kocsimon a gumikat a szervizben, amint lehetett, és közben a barátom minden tudnivalót belevert a fejembe magyarul és így angolul is arról, hogyan kell nyári gumit választani, milyen szempontokat kell figyelembe venni.

Ezután fogalmazást írattam vele a driftről, persze angolul. A következőket írta le:

Maga a szó sodródást, csúsztatást jelent, és Japánból, még az 1960-as évekből ered, akkor még illegális autóversenyzést takart a szó, hegyi versenyek keretein belül zajlott. Aztán a ’80-as években street underground autóőrültek úgy döntöttek, hogy mégsem túl biztonságos közutakon így száguldozni, miközben különböző kanyartechnikákat vetnek be, így egy kisebb csoport versenypályán próbálta ki drift tudását. Mára már tényleg kész sportággá nőtte ki magát. Az, hogy ezt megírja helyesen, igazából két hónapjába telt, annyira érdekelte maga a téma.

Imádta az autógumikat, szóval még inkább kibővítettük a témát, egy idő után elmondta, hol vannak legfontosabb tudnivalók, dolgok a legegyszerűbben és pontosabban leírva, meg is mutatta a weboldalt, aminek persze az volt az előnye, hogy egyrészt le tudtam ellenőrizni, hogy valóban mindent jól mond és ír le a barátom, másrészt könnyedén megtaláltam, hogy az akciós nyári gumikat milyen paraméterekkel érdemes megvennem. Életemben nem tanultam ennyit az autókról és autógumikról, azok felszereléséről, tulajdonságairól, a jelölésekről, méret és minta táblázatokról, hogy hogyan kell felszerelni (természetesen csak szervizben), és hogy mire kell figyelni a tárolásnál, hogy tényleg hosszú életű legyen a vásárolt termék. Nem mintha addig nekiálltam volna abroncsot javítani, de egy életre megtanultam angolul is, hogy csak szakember nyúlhat hozzá.

 

Ezután én csak egyszer ültem be mellé télen, amikor jég volt az úton, de az maradandó élménnyé vált, mert ennél ijesztőbb és adrenalin növelőbb dolgot ritkán tapasztal az ember. Érdekes érzés, amikor azt hiszed, autóval nekimész a kerítésnek, az ütközés előtti utolsó pillanatban lepereg előtted minden, és akkor a katarzis előtt olyan eleganciával rántja el a kormányt a kedves sofőr, hogy még te is meglepődsz rajta, a következő tizedmásodpercben pedig már megint minden megy normális kerékvágásban tovább. Mindenestre pont elég volt ez az élmény egyszer, az emléket megőrzöm.